تبلیغات
عقیق - سوره یونس آیه20

و یقولون لو لا اءنزل علیه ایة من ربه فقل انما الغیب لله فانتظروا انى معكم من المنتظرین(20)


ترجمه :

  و مى گویند چرا معجزه اى از پروردگارش بر او نازل نمى شود؟ بگو غیب (و معجزات ) براى خدا (و به فرمان او) است شما در انتظار باشید من هم با شما در انتظارم (شما در انتظار معجزات اقتراحى و بهانه جویانه باشید و من هم در انتظار مجازات شما!).
تفسیر :
معجزات اقتراحى
دگر بار قرآن به بهانه جوئیهاى مشركان به هنگام سرباز زدن از ایمان و اسلام مى پردازد و مى گوید: (مشركان چنین مى گویند كه چرا معجزه اى از ناحیه خداوند بر پیامبر نازل نشده است ) (و یقولون لو لا انزل علیه آیة من ربه ).
البته به قرائنى كه بعدا اشاره خواهیم كرد، منظور آنها هر گونه معجزه اى نبوده است ، زیرا مسلما پیامبر اسلام علاوه بر قرآن معجزات دیگرى نیز داشته و تواریخ اسلام و بعضى از آیات قرآن گواه بر این حقیقت است .
بلكه منظور آنها این بوده كه هر وقت معجزه اى به میل خود پیشنهاد كنند فورا آن را انجام دهد!
آنها چنین مى پنداشتند كه اعجاز امرى است در اختیار پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) و هر وقت و هر گونه اراده كند مى تواند انجام دهد، و علاوه بر این موظف است از این نیروى خود در برابر هر مدعى لجوج و بهانه جو استفاده كند و مطابق میل او عمل نماید.
لذا بلافاصله به پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) چنین دستور داده مى شود كه (به آنها بگو معجزه مخصوص خدا و مربوط به جهان غیب و ماوراء طبیعت است ) (فقل انما الغیب لله ).
بنابراین چیزى نیست كه در اختیار من باشد و من بر طبق هوسهاى شما هر روز معجزه تازه اى انجام دهم ، و بعدا هم با عذر و بهانه اى از ایمان آوردن خوددارى كنید.
و در پایان آیه با بیانى تهدید آمیز به آنها مى گوید: (اكنون كه شما دست از لجاجت بر نمى دارید در انتظار باشید، من هم با شما در انتظارم ) (فانتظروا
انى معكم من المنتظرین ).
شما در انتظار مجازات الهى باشید، و من هم در انتظار پیروزیم !؟
و یا اینكه شما در انتظار آمدن چنین معجزاتى باشید، و من هم در انتظار مجازات شما افراد لجوجم !
نكته ها

در اینجا به دو نكته باید توجه كرد:
1 - همانگونه كه در بالا اشاره كردیم كلمه (آیه ) (معجزه ) اگر چه مطلق است و هر گونه معجزه اى را شامل مى شود ولى قرائنى در دست است كه نشان مى دهد آنها طالب معجزه براى شناخت پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) نبودند، بلكه آنها خواهان معجزات اقتراحى بودند، یعنى هر روز معجزه اى به نظرشان مى رسید، آن را به پیامبر پیشنهاد مى كردند و انتظار داشتند او هم تسلیم پیشنهاد آنان باشد، گوئى پیامبر انسان بیكارى است كه كلید همه معجزات را در دست گرفته و منتظر است كسى از راه برسد و پیشنهادى به او بكند!
غافل از اینكه اولا معجزه كار خدا است ، و تنها به فرمان او انجام مى گیرد، و ثانیا معجزه براى شناخت پیامبر و هدایت است و یك مورد آن هم براى این منظور كافى است ، و پیامبر اسلام علاوه بر آن ، به اندازه كافى معجزه به آنها نشان داده بود، و بیش از آن چیزى جز یك مشت اقتراحات هوس آلود نبود.
شاهد بر اینكه منظور از (آیه ) در جمله فوق معجزات اقتراحى است اینكه :
اولا - ذیل آیه آنها را تهدید مى كند، و اگر آنها براى كشف حقیقت خواهان معجزه بودند جاى تهدید ندارد.
ثانیا - در چند آیه قبل خواندیم كه آنها به قدرى لجوج بودند كه به پیامبر پیشنهاد مى كردند كتاب آسمانى خود را به كتاب دیگرى تبدیل كند
و یا حداقل آیاتى كه اشاره به نفى بت پرستى است تغییر دهد!
ثالثا - طبق اصل مسلمى كه در تفسیر آیات داریم (القرآن یفسر بعضه بعضا): آیات قرآن یكدیگر را تفسیر مى كنند ما مى توانیم از آیاتى مانند آیات 90 - 94 سوره اسراء به خوبى بفهمیم كه این بت پرستان لجوج طالب معجزه براى هدایت نبودند لذا گاهى مى گفتند ما به تو ایمان نمى آوریم تا چشمه هائى از این زمین خشكیده بیرون بیاورى ، دیگرى مى گفت اینهم كافى نیست باید قصرى از طلا داشته باشى ، دیگرى مى گفت اینهم براى ما قانع كننده نیست باید جلو چشم ما به آسمان پرواز كنى ، سپس اضافه مى كرد كه پرواز به آسمان نیز كافى نیست مگر اینكه نامه اى از طرف خدا براى ما بیاورى ! و از این گونه ترهات و لا طائلات .
از آنچه در بالا گفتیم روشن شد كسانى كه خواسته اند این آیه فوق را دلیل بر نفى هر گونه معجزه ، یا نفى معجزات غیر از قرآن بدانند، در اشتباهند (توضیح بیشتر درباره این موضوع را به خواست خدا ذیل آیه 59 از سوره اسراء خواهید خواند).
2 - كلمه (غیب ) در جمله (انما الغیب لله ) ممكن است اشاره به این باشد كه معجزه امرى است مربوط به عالم غیب ، و در اختیار من نیست و مخصوص خدا است .
و یا اشاره به این است كه مصالح امور و اینكه در چه موردى حكمت ایجاب نزول معجزه را مى كند جزء اسرار غیب است ، و مخصوص خدا است ، او هر مورد را كه صلاح بداند، و طالب معجزه را جویاى حقیقت ببیند، معجزه را نازل مى كند، چرا كه غیب و اسرار نهان مخصوص ذات پاك او است .
ولى تفسیر اول نزدیكتر به نظر مى رسد
.



تاریخ : 1392/06/19 | 10:25 ق.ظ | نویسنده : محمد شمسیان | نظرات