تبلیغات
عقیق - ماه رمضان،ماه نازل شدن قرآن بر شما مبارک

منظور از زینت های آشكار در قرآن كریم، چیست؟

پاسخ:

كلمه ی «زینت» در عربی اعمّ از كلمه «زیور» در فارسی است. زیرا زیور به زینت هایی گفته می شود كه از بدن جدا هستند، مانند طلا آلات و جواهرات، ولی كلمه ی زینت هم به این دسته گفته می شود و هم به آرایش هایی كه به بدن متّصل است مثل سرمه، خضاب، حنا و ....
خداوند تبارك و تعالی در قرآن كریم می فرماید:
وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلا مَا ظَهَرَ مِنْهَا... و به زنان با ایمان بگو چشم های خود را (از نگاه هوس آلود) فرو گیرند، و دامان خویش را حفظ كنند و زینت خود را ـ جز آن مقدار كه نمایان است ـ آشكار ننمایند ...(1)» از آیه ی یاد شده بر می آید كه زنان نباید آرایش و زیور خود را آشكار سازند جز زینت هایی كه آشكار است. از این تعبیر معلوم می شود كه زینت های زن دو گونه است، یك نوع زینتی است كه آشكار می باشد، نوع دیگر زینتی می باشد كه مخفی است مگر آن كه زن از روی عمد بخواهد آن را آشكار كند. پوشاندن زینت نوع اوّل واجب نیست، امّا پوشانیدن زینت های نوع دوّم واجب است.
در این كه زینت آشكار و پنهان كدام است، سه نظر وجود دارد:
1. مراداز زینت آشكار جامه ها است (جامه های رو) و مراد از زینت پنهان، گوشواره، خلخال، دستبند، و ... است.
2. مراد از زینت ظاهر سرمه، انگشتر و خضاب دست بند است، یعنی زینت هایی كه در چهره و در دست تا مچ واقع می شود.
3. مراد از زینت آشكار، خود چهره و دو دست تا مچ است.(2)
روایات اسلامی نیز نظر دوّم و سوّم را تأیید می كنند.
تأیید یا رد هر یك از نظریه های یاد شده بر عهده ی مجتهد و مراجع تقلید است. در حال حاضر غالب مراجع تقلید مراد از زینت آشكار را چهره و دو دست تا مچ می دانند،(3) یعنی باز گذاشتن این دو موضع را تنها بدون داشتن وسایل آرایشی و زینتی از قبیل انگشتر، لاك و ... جایز می دانند.(4)



پاورقی:

1. نور: 24:31.
2. نور: 24:31.
3. ر.ك: بنی هاشمی خمینی، سیّد محمّد حسن، توضیح المسائل مراجع، قم، ‌انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1377، فتاوای امام خمینی ، مسئلة 2433 و 2435 ج 2،‌ صص 415 و 417.
4. ر.ك: مطهری، مرتضی، مسأله حجاب، قم، انتشارات صدرا، ص 145.


برچسب ها: حجاب، زینت، ظاهر، اشکار،  

تاریخ : 1391/05/3 | 03:05 ق.ظ | نویسنده : محمد شمسیان | نظرات